استاندارد TIA-942 مرکز داده

رشد و توسعه استفاده از سرویس های گوناگون در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات و آمیخته شدن زندگی مردم با دنیای دیجیتالی و گوشی های هوشمند مخصوصا بعد از تاثیرات پاندومی کرونا باعث گردیده  مرکز داده نقش مهمی در تضمین عملکرد روان کسب‌وکارها در صنایع مختلف و کسب و کارهای مبتنی بر ارتباط آنلاین مانند اپلیکیشن های خرید و پرداخت های آنلاین داشته باشند. با پیشرفت تکنولوژی، نیاز به مراکز داده قابل اعتماد و کارآمد اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. و بدنبال آن  برای پاسخگویی پایدار و مطمئن به انواع نیازهای کاربران در زمان مورد نظر و نیز اطمینان از وجود امنیت در اطلاعات تبادل شده فی مابین، اهمیت و وجود استاندارد TIA-942 مرکز داده  مربوط به انجمن صنعت مخابرات (TIA) بیش از بیش نشان داد. این استاندارد حاوی  دستورالعمل هایی برای طراحی و ساخت مراکز داده و نگهداری مرکز داده است که رعایت آنها باعث ایجاد اطمینان صاحبان کسب و کار و استفاده کنندگان آن می گردد. با توجه به اهمیتی که این استاندارد به زیرساخت شبکه و مرکز داده قائل است، در این نوشتار سعی میکنیم به طور خلاصه و جامع آنرا مرور کنیم. خوانندگان علاقمند میتوانند ضمن طرح پرسش های خود، از طریق سایت این انجمن، توضیحات مفصل تر و جامع تر دسترسی داشته باشند.و یا از طریق فرم درخواست مشاوره NEO، ضمن مطرح کردن پرسشهای خود، مشاوره رایگان دریافت نمایند.

افزایش مارکتینگ مربوط به گوشی های هوشمند از ۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۱۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ نشان دهنده بخشی از واقعیت گسترش نیاز به مراکز داده پایدار و مطمئن است.

آشنایی با استاندارد TIA-942

استاندارد TIA-942 مرکز داده به عنوان یک طرح جامع برای طراحی، پیاده سازی و بهره برداری از مراکز داده عمل می کند.حوزه های مختلفی از جمله زیرساخت، توپولوژی، کابل کشی، امنیت و افزونگی را پوشش می دهد. با پایبندی به استاندارد TIA-942، سازمان ها می توانند از بالاترین سطح قابلیت اطمینان، در دسترس بودن و نگهداری امکانات مرکز داده خود اطمینان حاصل کنند. این استاندارد، براساس دردسترس بودن، مراکز داده به چهار گروه و یا TIRE طبقه بندی میکند.

۱ TIRE     با ۹۹.۹ درصد پایداری

TIRE   2   با ۹۹.۹۹ درصد پایداری

TIRE   3  با ۹۹.۹۹۹  درصد پایداری

TIRE   4  با ۹۹.۹۹۹۹  درصد پایداری

با نگاهی به جدول در می بابیم حتی میزان بیشتر از یک دهم درصد در ناپایداری یا دسترس نبودن مرکز داده قابل قبول نیست، اگر در طول سال ۳۶۵ روز با ۸۷۶۰ ساعت در نظر بگیریم یک مرکز داده استاندارد با حداقل معیارهای رعایت شده؛ نباید بیشتر از ۸.۷۵ ساعت یا ۵۲۷ دقیقه در طول یکسال در مجموع، خارج از دسترس کاربران باشند و قابل توجه تر اینکه، این ساعات با در نظر گرفتن مدت زمان PM شبکه یا تعویض تجهیزات و هر نوع عملیاتی که نیاز به خاموش کردن سیستم های مرکز داده است در نظر گرفته شده است، یعنی در طراحی و انتخاب تجهیزات و نیز مدیریت تغییرات باید پیش بینی هایی انجام گردد که تعویض تجهیزات باعث خاموشی بیش از اندازه سرویس ها نیز نگردد.

طراحی زیرساخت

استاندارد TIA-942 مرکز داده دستورالعمل هایی را برای طراحی زیرساخت فیزیکی یک مرکز داده ارائه می کند. این شامل ملاحظاتی برای چیدمان، برنامه ریزی فضا، توزیع برق، سرمایش و سیستم های حفاظت در برابر آتش است. یکی از مهمترین زیرساخت های مرکز داده ، بعد از سیستم تغذیه برق و سیستمهای سرمایشی، کابل کشی و اتصالات مربوط می باشدکه لزوم استفاده از تجهیزات استاندارد و آینده نگرانه و با در نظرگرفتن افزونگی را نشان میدهد. رعایت دستورالعمل های استاندارد TIA-942 مرکز داده تضمین می کند که زیرساخت مرکز داده برای کنترل علاوه بر کنترل گرمای تولید شده توسط سرورها و سایر تجهیزات بهینه ، پیش بینی تامین برق مورد نیاز تجهیزات و دستوالعمل های امنیتی، برای مدت زمان مشخصی براساس نوع طراحی و نیاز ایجاد مرکز داده ؛ بی نیاز از ایجاد تغییرات در کابل کشی بین رکها و تجهیزات Active باشد. شده است .

استاندارد TIA-942 مرکز داده

توپولوژی و معماری شبکه

توپولوژی مرکز داده به چیدمان اجزای مختلف در مرکز داده اشاره دارد. استاندارد TIA-942 سطوح  مختلفی از میزان دسترس پذیر بودن را براساس لایه های مختلف تعریف می کند.هرکدام از لایه های ۱ تا ۴ دارای سطوح مختلفی از افزونگی و تحمل بروزخطا و بالانبودن سرویس ها را مشخص میکند.

بدیهی است برای بدست آوردن اعتبار لایه های بالاتر، هزینه های بیشتری هم باید پرداخت گردداما با درنظر گرفتن این مسئله که در صورت بروز Down شدن در اصطلاح مرکز داده  و خدمات آن، چه خسارتها و هزینه های سنگین به سازمان وارد میشود که در برخی موارد غیرقابل جبران نیز شاید باشد. فراهم آوردن شرایط رشد کارآمد و به حداقل رساندن تأثیر خرابی‌های سیستم، براساس نیاز ایجادی مرکز داده، یکی از اهداف تبیین این لایه ها در استاندارد TIA-942 می باشد.

زیرساخت کابل کشی

یکی از مهمترین سرفصل های این استاندارد؛ دستورالعمل های طراحی و نصب سیستم های کابل کشی ساخت یافته در مراکز داده می باشد. استانداردهایی را برای اجزای کابل کشی، مانند مسیرها، فضاها و اتصالات ایجاد می کند تا از عملکرد مطلوب، مقیاس پذیری و سهولت نگهداری اطمینان حاصل کند. پیروی از این دستورالعمل ها به سازمان ها کمک می کند تا به انتقال داده های کارآمد دست یابند و خطر تخریب یا تداخل سیگنال را به حداقل برسانند.

به عنوان مثال استفاده از پچ پنل های Unloaded  و نیز رعایت محدودیت طول کابل های پچ کورد، استفاده از کابل های شیلددار و اتصال زمین رک های مورد استفاده، از جمله مواردی است که بر روی آن تاکید ویژه دارد.

استاندارد TIA-942 مرکز داده

اواسط دهه ۸۰، مرکزداده یکی از بانکها، دچار حریق ناشی از عدم رعایت استاندارد در کابل کشی برق گردید، که خسارت سنگینی به دلیل ۴ ساعت قطعی ارتباط شعب آن بانک با مرکز داده وارد شد درحالی آنزمان، وابستگی به سیستم های آنلاین به میزان فعلی نبود.

امنیت و افزونگی

امنیت مرکز داده با توجه به ماهیت حساس اطلاعات ذخیره شده در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. استاندارد TIA-942 مرکز داده اقدامات امنیتی را که باید اجرا شوند، شامل سیستم های کنترل دسترسی، دوربین های نظارتی و سیستم های اطفاء حریق را تشریح می کند. علاوه بر این، این استاندارد بر نیاز به افزونگی در سیستم‌های حیاتی، مانند منبع تغذیه و خنک‌کننده، برای کاهش تأثیر خرابی قطعات و اطمینان از عملکرد بدون وقفه تأکید می‌کند.

برای رسیدن به بالاترین سطح امنیت، علاوه بر استفاده ازتجهیزات بروز دارای لایسنس معتبر و قانونی، استفاده از زیرساخت کابل کشی مطمئن و استاندارد الزامی است که شاید برخی کارشناسان به اهمیت این کار در ایجاد پایداری و امنیت مرکز داده زیاد توجه نداشته باشند، درحالی که باید به این نکته توجه داشت، به هرمیزان، حضور فیزیکی و تغییرات در تجهیزات و کابل کشی داخل Server Room بعد از راه اندازی مرکز داده کمتر باشد، به همان اندازه امنیت آن بیشتر خواهد بود، تجهیزات Active مانند فایروال۱ ها که دسترسی به سرورهای حاوی اطلاعات و پردازشگر را مدیریت میکنند، یکی از آسیب پذیرترین نقطه ضعف هایی که دارند، دسترسی فیزیکی یه این تجهیزات و خاموش و روشن شدن آنها می باشد.بطور میانگین، مدت زمان لازم برای ریست۲ شدن یا روشن شدن مجدد این دستگاهها تا اجرای فرامین داده شده و config شده ، ۲۰ ثانیه می باشد که همین زمان برای نفوذ هر هکری کفایت می کند.

اهمیت استاندارد TIA-942 مرکز داده

پایبندی به استاندارد TIA-942 مرکز داده مزایای متعددی را برای سازمان هایی که مراکز داده را اداره می کنند ارائه می دهد. در مرحله اول، چارچوبی برای طراحی و پیاده سازی مراکز داده که بهترین روش های مدیریت طراحی و اجرای مرکز داده را برآورده می کنند،  سطوح بالایی از قابلیت اطمینان و در دسترس بودن را تضمین می کند. و در مرحله دوم این استاندارد مقیاس‌پذیری را ارتقا می‌دهد و به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا زیرساخت مرکز داده خود را با تکامل نیازهایشان گسترش دهند. در نهایت، پیروی از استاندارد TIA-942 مرکز داده به سازمان ها کمک می کند تا با الزامات نظارتی مطابقت داشته باشند و توانایی آنها را برای مقابله با اثرات سوء  اتفاقات و حوادث پیش بینی نشده طبیعی و اتفاقات حاصل از تغییرات فنی  افزایش دهد.

جمع بندی

استاندارد TIA-942 مرکز داده به عنوان یک راهنمای ارزشمند برای طراحی و ساخت مراکز داده ای است که نیازهای روزافزون کسب و کارهایی مانند تاکسی های اینترنتی(از جمله تپ سی و اسنپ) یا ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (اپراتورهایی مانند همراه اول و ایرانسل و شاتل و آسیاتک )و سازمان هایی مانند بانکها و ارائه دهندگان خدمات آنلاین مانند سازمان ثبت اسناد کشور را برآورده می کند. با رعایت این استاندارد، سازمان‌ها می‌توانند زیرساخت‌های مرکز داده قوی و مقیاس‌پذیر ایجاد کنند که قادر به ارائه خدمات بدون وقفه و حفاظت از داده‌های حیاتی باشد. پذیرش استاندارد TIA-942 گامی محتاطانه در جهت دستیابی به برتری عملیاتی و تضمین تداوم کسب و کار در دنیایی است که به طور فزاینده ای وابسته به داده هاست.

رعایت این استاندارد، از مرحله طراحی و انتخاب تجهیزات مورد نیاز برای کابل کشی و استفاده از کابلهای استاندارد و تهیه LOM و سپس اجرای عملیات کابل کشی شروع میگردد که توصیه میگردد، از خدمات مشاوران مجرب و متخصص NEO از طریق شماره تلفن ۵۴۷۰۲-۰۲۱ شرکت مهرگان شبکه آفاق استفاده گردد.

  1. Firewall ↩︎
  2. Reset ↩︎

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *