پچ کورد شبکه ایرانی

Colorful network cables connected to a switch


پچ کورد کابل شبکه کابلی است با طول مشخص که برای اتصال بین دو دستگاه که از کیستون های نوع Rj استفاده می کنند و هر دو سر آن سوکت های استاندارد مربوط به نوع Rj استفاده میکنند و یا برای ارتباط بین دستگاه و پریز شبکه استفاده میشود.هماتگونه که در نوشته های مربوط به کیستون توضیح داده شد، پچ کورد تلفن از استانداردRj11  استفاده میکند و پچ کورد شبکه از استاندارد RJ45 استفاده میکند.

انواع پچ کورد

همانند کابل های شبکه و کیستون ها، پچ کورد نیز انواع مختلف داشته و در طبقه بندی های مربوط به خود  به شرح زیر  قرار میگردند:

Category  از نوع  Cat5 یا   Cat5e یا   Cat6یا  Cat6a  یا  Cat7  خواهد بود.

نوع روکش میتواند PVC یا LSZH باشد.

نوع پوشش  UTP یا SFTP شبلد شده با سوکت های بدنه فلزی Rj45

علاوه بر این طبقه بندی ها، براساس  نوع مصرف، دو نوع استاندارد برای پچ کوردها وجود دارد:

برای ارتباط  بین دستگاه های Active از طریق سوئیج یا روتر شبکه یا ارتباط ایستگاه های کاری (رایانه های کاربران،  تلفن های VIOP یا مودم، LED های هوشمند دارای کیستون Rj45، دوربین های شبکه ای و هردستگاهی که از شبکه استفاده میکند) با پریزهای شبکه یا اتصال مستقیم به پچ پنل، که استاندارد ۵۶۸b مورد استفاده قرار میگیرد که مرسوم ترین و پراستفاده ترین کاربرد پچ کورد شبکه می باشد

برای ارتباط مستقیم دو دستگاه Active شبکه با یکدیگر بدون استفاده از سوئیچ و بطور مستقیم با یکدیگر براساس پروتکل ارتباطی شبکه Ehternet متصل می شوند، از پچ کورد به اصطلاح Cross استفاده میشود که از استاندارد نوع ۵۶۸a  استفاده می کنند، تفاوت این استانداردها در ترتیب قرار گرفتن زوج های کابل شبکه یا کابل پچ کورد در داخل سوکت های Rj45 می باشد که در شکل توضیح داده شده است.

کابل مورد استفاده برای ساخت پچ کورد استاندارد، باید از نوع رشته ای باشد، توجه داشته باشید که برای برخی مصارف و یا نیازهای خاص میتوان از کابل شبکه و با استفاده از ابزارهای مخصوص، کابل شبکه را در متراژ مورد نظر آماده کرده و هر دو طرف آن سوکت Rj45  متصل نمود که البته براساس استاندارد ۵۶۸b یا ۵۶۸a ترتیب قرار گرفتن سیم ها متفاوت خواهد بود.

پچ کورد شبکه

دلایل مختلفی برای استفاده از کابل شبکه سیمی در کابل کشی استاندارد ساخت یافته و Backbone شبکه و کابل رشته ای در پچ کورد وجود دارد، از جمله اینکه کابل رشته ای در مسافت های بیشتر از ۵ متر، مقاومت بیشتری ایجاد کرده و باعث افت کیفیت شبکه میگردد. اما به دلیل  نحوه اتصال کابل شبکه به تیغه های درون سوکت های Rj45 ، و کاهش مقاومت ایجاد شده به دلیل اتصال بین تیغه و سیم  از سیم های افشان استفاده میگردد تا حداکثر اتصال برقرار شود. و علاوه بر آن بدلیل داشتن انعطاف بیشتر برقراری ارتباط بین دستگاه های نصب شده در رک ها با پچ پنل ها، راحت تر بوده و قابلیت ایجاد آرایش رک استاندارد برای نصب کننده های شبکه  و طراحان فراهم میسازد.

این نوع پچ کورها بدلیل اینکه در کارخانه تولیدی ساخته میشوند سوکت ها بصورت  تزریقی به کابل متصل میگردد که داری کمترین مقاومت جریانی بوده و در نتیجه سرعت و کیفیت بهتری نسبت به کابل های معمولی شبکه که با استفاده از آچارهای مخصوص وسوکت Rj45  ساخته میشود.را دارند.

محدودیت های طول پچ کورد

حداکثر متراژ پچ کورد شبکه استاندارد شبکه براساس استاندارد TIA-942 و BICSI زیر ۵ متر تعریف شده است لذا شرکتهای تولیدی معمولا بصورت متعارف در متراژ های  ۳۰cm – 50cm – ۱m – ۲m – ۳m- 5m تولید می کنند، اما در مواردی و براساس سفارش، متراژهای درخواستی نیز تولید میگردد.

با توجه به سادگی و سهولت ساخت پچ کورد، توسط نصب کننده های شبکه و کارشناسان، برخی مواقع ترجیح میدهند نیازهای خود را به صورت مقطعی یا بدلایل مختلف با ساختن پچ کورد با طول مورد نظر مرتفع نمایند، باید توجه داشته باشند که برای اتصال دستگاه های Active  به یکدیگر مانند سرورها به سوئیچ داخل رک های سرور روم سعی نمایند بیشتر از ۵متر استفاده نکنند و برای اتصال دستگاههای نقطه نهایی استفاده کننده از شبکه، می توانند تا متراژ ۲۰ متری استفاده نمایند (هرچند لازم به تکرار است با توجه به اهمیت رعایت استاندارد کابل کشی، به هیچ وجه  بجز برای دستگاه های خاص یا مواقع ضرروت و مقطعی توصیه نکرده و تایید نخواهد کرد.)

مستندسازی و شماره گذاری کابل شبکه و پچ کورد

مراکز داده و سرور روم ها که معمولا از رک های متعدد در ردیف های پشت سر هم استفاده میکنند یا حتی آنهایی که حتی دارای حداقل یک رک  هستند، آرایش رک و شماره گذاری پچ کورد ها و کابل ها بسیار مهم و برای نگهداری و پشتیبانی شبکه ضروری و واجب می باشد.لذا توصیه میگردد، حتما و الزاما علاوه بر کابلهای شبکه که به کیستون ها و پورت های پچ پنل ها متصل میگردند، پچ کورد های شبکه نیز مستند گردد و با استفاده از شماره های حلقوی یا چسبی مخصوص، شماره گذاری شود. این اتفاق بعد از گذشت چند ماه از عملیات کابل کشی و سربندی اتصالات، اهمیت خود را نشان خواهد داد.

آرایش رک دیتاسنتر

رنگ بندی پچ کورد

کارشناسان و متخصصان شبکه، معمولا کابلهای شبکه هر شرکت تولیدی با رنگ آن می شناسند به عنوان مثال شرکت الف از رنگ آبی و شرکت ب از رنگ بنفش استفاده میکند و حتی در Category ها مختلف نیز با رنگ تمایز قائل شده اند. اما در مراکز داده ها و Server Room ها و برای آرایش رک ها، که کابلهای ورودی پچ پنل ها و همچنین پچ کورد از دستگاه های مختلفی مانند سرور، سوئیچ و روتر و فایروال، ذخیره ساز و یا ایستگاه های کاری نقطه نهایی تغذیه می شوند، براساس استانداردهای آرایش رک و مستند سازی، توصیه شده است که در مورد پچ کورد شبکه، با استفاده از رنگ بندی های متنوع و چهارگانه، نوع پچ کورد در ورودی پچ پنل ها متمایز گردد. لذا برای اجرای مرکز داده و آرایش رک، سفارش تولید براساس طراحی انجام شده و طول های متفاوت  در رنگ بندی های متتنوع باید ارائه شود.

پچ کورد شبکه

شرکت مهرگان شبکه آفاق، تولید کننده انواع کابل های فیبرنوری و کابل شبکه مسی و تجهیزات و Accessory ها زیرساخت Passive با برندهای NEO  و مهرگان، آمادگی تولید انواع پچ کورد شبکه براساس متراژ مورد نظر و رنگ بندی براساس نوع استفاده را دارد. لذا برای اخذ مشاوره در طراحی و تهیه LOM خرید تجهیزات زیرساخت شبکه میتوانید از طریق شماره تلفن ۵۴۷۰۲-۰۲۱ و یا فرم سفارش همین سایت با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید.

محصولات تولیدی NEO دارای استانداردهای بین المللی و در صورت رعایت اصول طراحی و استفاده به صورت End2End، از گارانتی و ضمانت کیفیت برخوردار می باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *