پروژه FTTX-اینترنت فیبرنوری

اینترنت فیبرنوری همانگونه که از عنوانش پیداست، قرار است ارتباط اینترنتی استفاده کنندگان را از طریق ارتباطات فیبرنوری،برقرار کند که همان پروژه معروف FTTX می باشد این پروزه در واقغ تشکیل شده از FTTH ، FTTC، FTTB که البته تقسیم بندی های ریزتری هم دارد که بیشتر Backend این پروژه است مانند FTTN،FTTO،FTTP که کاربر نهایی یا EndUser با آن درگیر نخواهد بود.

تاثیر استفاده از اینترنت فیبرنوری در مقابله با فیلترینگ از این جهت مورد بررسی قرار میگیرد که فیلترینگ باعث کاهش کیفیت ارتباط و افت سرعت میشود.لذا اگر سرعت اینترنت به بالای ۱۰۰M افزایش یابد، فیلترینگ حتی باعث کاهش سرعت به میزان ۵۰ درصد نیز گردد، امکان استفاده از ارتباطی با سرعت ۵۰Mbs وجود خواهد داشت.ولی قرار نیست در خصوص سیاستهای فیلترینگ تفاوتی ایجاد کنه و البته موضوع این نوشتار، بررسی موضوع از دیدگاه فنی و اجرایی است.

اینترنت فیبرنوری و تاریخچه کوتاه اینترنت در ایران

قبل از ورود به بحث سرعت در اینترنت فیبرنوری و تاثیر آن در مقابله با فیلترینگ، بدنیست مروری کوتاه بر تاریخچه استفاده از اینترنت در کشور داشته باشیم که تقربیا مسیرمشابهی در سایر کشورها هم داشته است.

ارتباط با شبکه برای رایانه هایی که تا آنزمان فقط به عنوان دستگاه محاسبه گر سریع شناخته میشدند موضوع جذاب و چالش برانگیزی بود که هر علاقمند در حوزه فعالیت رایانه را به خود جلب میکرد.در آن ایام رایانه ای که به شبکه وصل نمیشد را به خودرویی که در منزل پارک کرده تشبیه می نمودند و رایانه متصل به شبکه را به خودرویی که وارد خیایان ها شهر میگردید. رایانه های اولیه برای محاسبه های مهندسی و یا بازی و سرگرمی مورد استفاده قرار میگرفت و نوع شبکه ای آن، در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی که عمدتا از نوع Mainframes های ساخت شرکت IBM بود مورد استفاده قرار داشت. اما با توسعه استفاده از این فناوری، بحث ارتباط دستگاه های رایانه خانگی یا شخصی که اصطلاح PC نامیده میشد با سایردستگاه ها و سرورها مطرح گردید و حتی قبل از شیوع استفاده از Windows به عنوان سیستم عامل و با سیستم عامل DOS، نرم افزارهایی مانندTerm90 شرکت نورتون یا تجهیرات مودم های اکسترنال مانند Us.Robatics. آغاز گردید.

ابتدای ارائه خدمات و سرویس های اینترنت در اوایل دهه ۷۰ با راه اندازی چند سرور که بصورت تخصصی اطلاعات و یا اخبار خاصی را در اختیار میگذاشتند شروع شد. شرکت هایی مانند ندا رایانه، ایرنت و ماشین سازی عابدی، سرورهایی فراهم کرده بودند که با اتصال به آن امکان دسترسی به اخبار روز و برخی بانکهای اطلاعاتی فراهم میگردید. سرعت ارتباط بین ۲۴۰۰ تا ۹۶۰۰ بیت در ثانبه متصل میشد. مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ایران با یک شبکه علمی در اروپا بر اساس پروتکل بیت‌نت سال ۱۳۷۲ اولین ارتباط اینتترنتی را برقرار کرد.

استفاده از اینترنت تا اواسط دهه ۷۰ بیشتر برای ایمیل های تعریف شده و دانلود بانکهای اطلاعاتی نشریات و ارتباطات دانشگاهی تعریف شده بود که به مرور با پیدایش و گسترش وب،کاربران ایرانی نیز همزمان با کاربران در سطح جهانی، روند گسترش استفاده از اینترنت را شاهد بودند.

سرعت های اتصال به اینترنت رفته رفته افزایش پیدا میکرد. همرمان همراه اول به عنوان تنها و اولین اپراتور کشور، سرویسی را ارائه داد به نام دیتا، با هزینه ماهانه ۱۰ هزارتومان که از طریق GPRS بر روی گوشی هایی که قابلیت استفاده از دیتا داشتند، امکان مشاهده ایمیلها را فراهم میکرد.دستگاه های تلفن همراه غیرهوشمند آنزمان، با نشان دادن آیکون GPRS بر روی صفحه گوشی و امکانات بسیار ساده و ابتدایی، تنها امکان روئیت ایمیل های تعریف شده را با سرعت GPRS برای دارندگان گوشی همراه فراهم می آوردند.

با جهش قوق العاده ای که اتقاق افتاده در طی دو دهه، اینترنت ۳G حداقل ترین خواسته کاربران در دهه ۹۰ شمسی بود.و متعاقب آن اینترنت ۴G و ۴G Plus شد اساسی ترین خواسته کابران و از اواخر این دهه و شروع قرن جدید، حرکت به سمت ۵G آغاز شد.

دیتاسنتر های ارائه دهنده خدمات اینترنتی ISP و ICP نیز خدمات گسترده ای را ارائه میکردند. استفاده از VSAT اوایل دهه ۸۰ شمسی نیز متداول گردید اما با مقررات و آئین نامه های سازمان تنظیم مقررات برچیده شد. ادارات و شرکتها و سازمانهای بزرگ که نیاز به استفاده از ظرفیت و پهنای باند بالا داشتند از ارتباط Point2Point برای برآورده کردن نیازهای خود استفاده کردندو میکنند.

در حال حاضر سرعت استفاده کابران از اینترنت چه با سیم کارتهای اپراتور یا مودم های مخابرات یا تحهیزات رادیویی Point2Point محدودمیباشد که عمده ترین دلایل محدودیت به اصطلاح Bottle Neck مدیا یا رسانه ارتباطی است.استفاده از اینترنت فیبرنوری تاثیر بسیار زیادی برسرعت و سهولت دسترسی به اینترنت و استفاده ازسرویس های آن خواهد گذاشت.

سرعت اینترنت برای کاربران

با توجه به سیاستهای حاکمیتی مبنی بر فیلترینگ برخی سایتها و شبکه های مجازی مورد استفاده مردم، ناگزیر به استفاده ازVPN یا همان فیلترشکن ها گردیدند. که این امر تاثیر کاملا محسوسی در کیفیت ارتباط و سرعت ارتباط برجا گذاشت.

اینترنت فیبرنوری

درحال حاضر میانگین سرعت برای کاربران EndUser معمولی حدود ۱۵Mbps بوده و Ping با بسته ۳۲ بایتی بین اعداد ۱۰۰ تا ۳۰۰ متغیر می باشد ( کاربران گیمینگ و کاربران حرفه ای در نظر گرفته نشده اند)درصورت اجرای پروژه FTTX حداقل سرعت در اینترنت فیبنوری از ۱۰۰Mbps بالاتر خواهد رفت و میتوان انتظار سرعت حتی ۱Gbps را نیز داشت.

با فرض استفاده از اینترنت فیبرنوری و داشتن سرعت ۱۰۰Mbps نیز در صورت استفاده از VPN نیز کابران عادی میتوانند استفاده از اینترنت با سرعت تا ۱۰ برابر وضعیت فعلی را تجربه کنند.

علاوه بر بحث افزایش سرعت ، فاکتورهایی مانند امنیت ارتباطات فیبرنوری و عدم تاثیرپذیری از عوامل محیطی مانند نویزها و میدان های الکترو مغناطیسی نیز میتواند از مزایای این پروژه به شمار آورد.

برای کاربرانی که از ایننرنت سیم کارت استفاده می نمایند نیز تاثیر گذار خواهد بود زیرا Backbone ارتباطی BTS ها و مراکز مخابراتی نیز با کابل فیبرنوری پرظرفیت تا سرعت ۱۰Gbps به همدیگر متصل خواهند گردید و گوشی های همراه هوشمند نیز براحتی امکان استفاده ازاینترنت پرسرعت ۵G و بالاتر را تجریه خواهندکرد.

اینترنت فیبرنوری و NEO

براساس گفته های وزیر محترم ارتباطات جناب آقای دکتر زارع پور ؛بر اساس خبر مندرج در خبرگزاری فارس تاریخ ۷شهویور ۱۴۰۲ و مقارن با هفته دولت :

اینترنت فیبرنوری

یکی از اقداماتی که می‌تواند سرعت اینترنت را به صورت ریشه‌ای حل کند توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر است.

تمام ساختمان‌های کشور باید از طریق فیبر نوری به اینترنت متصل شوند که یک و نیم سال است این کار شروع شده و هدف گذاری این است تا پایان دولت سیزدهم این امکان برای همه شهرها و مردم فراهم شود. امروز این مهم در قزوین رخ داد و باید تا ظرف یک سال آینده این امکان برای مردم استان فراهم شود که با اتصال به فیبر نوری ۶٠ برابر سرعت فعلی را تجربه کنند

اینترنت فیبرنوری، آرزویی برای طراحان شبکه و مدیران آن و برنامه نویسان می باشد، بیشتر از کاربرانی که دنبال استفاده از برنامه ها و سرویس هایی که بر روی گوشی هوشمند خود نصب کرده و از سرعت کم اینترنت گلایه مندهستندصاحبان کسب و کار و بخصوص ایده پردازان در برابر خود مانعی دارند به نام کندی اینترنت که برخی مواقع از پیگیری اجرایی شدن ایده های خود، بدلیل وجود کندی سرعت در بین مصرف کنندگان، منصرف میشوند.

وجود اینترنت فیبرنوری پرسرعت باعث میگردد، تا ایده های خلاقانه در زمینه هایی مانند هوش مصنوعی، متاورس و برنامه هایی که نیاز به تبادل اطلاعات حجیم و برخط بودن دائمی با اینترنت دارند، به ثمر نشسته و شاهد رشد کسب و کارهای خلاقانه و سهولت دسترسی و استفاده عموم مردم باشیم.

شرکت مهرگان شبکه آفاق، تولید کننده انواع میکرو فیبرنوری مورد استفاده در پروژه FTTX از ۱۲ تا ۷۲Core با برندهای مهرگان و NEO سهم به سزایی در اجرای این پروژه ملی ایجاد بستر مناسب برای اینترنت فیبرنوری دارد.اپراتورهای تحت قرارداد وزارت فناوری و ارتباطات هم اکنون بخش بزرگی از میکرو فیبرنوری مورد نیاز خود را از شرکت مهرگان شبکه آفاق تهیه می نمایند. و این شرکت توانسته است با ارائه این محصولات و سایر محصولات کابل های فیبرنوری و کابل شبکه ایرانی، مطابق استانداردهای بین المللی و کیفیت مورد قبول،با برند NEO نقش خود را در ارتفای کیفیت زیرساخت شبکه رایانه ای و مراکز داده در کشور ایفا نماید.

این خبر دارای بروز رسانی است … تاریخ آخرین بروز رسانی شهریور ۱۴۰۲

منبع : نئوپرشیا

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *