کابل شبکه

کابل شبکه نوع مسی مورد استفاده در شبکه های رایانه ای،تقسیم بندی ها و ویژگی های مختلفی دارد.
هر کابل شبکه از چهار زوج سیم مسی(با ترکیبی از فلزات دیگر با درصد مشخص) که براساس استاندارد خاصی دور هم پیچیده و با جداکننده وسط یا بدون جدا کننده وسط ساخته میشود.که در پوشش ها و روکش های متنوع عرضه می‌شود.
ترکیب آلیاژ تشکیل دهنده جنس سیم و نوع پیچش آن، که فرکانس قابل حمل را مشخص می‌کند در Category های مختلف طبقه بندی می‌شود.
جدول زیر مشخص کننده Category ها و محدوده فرکانسی قابل تحمل است، که براساس آن سرعت و پهنای باند این کابل ها مشخص میگردد.

جدول Category ها


علاو بر این تقسیم بندی، به لحاظ روکش و پوشش مورد استفاده که هرکدام برای محیط های مخصوص به خود استفاده می‌شود،کابل شبکه در هر Category دارای ویژگی خاص با در نظر گرفتن نوع استفاده از شبکه و تجهیزات آن میباشد.
روکش های بیرونی عمدتا سه گروه PVC ، LSZH ، PE  را شامل می‌شود. البته روکش های سفارشی مانند Armored  که برای مصارف Outdoor  استفاده می‌شود بدلیل محدودیت متراژ استاندارد مورد استفاده این کابلها که باید کمتر از ۹۰ متر باشند مرسوم نبوده اما شاید برای مصارف خاصی و به سفارش تولید گردند.یا نوع روکش ضدجونده صرفا در محیطهایی که امکان جویده شدن توسط حیوانات موذی وجود دارد، مورد استفاده خواهد بود.
هر کدام از این روکش ها برای محیط خاص خود مناسب و البته هزینه هر کدام نیز متفاوت خواهد بود. لذا باید در انتخاب نوع روکش دقت لازم به عمل آید.

کابل شبکه نوع PVC 

این نوع روکش برای مصارف عادی و در محیط هایی که احتمال بروز حریق و آتش سوزی حداقل می باشد، ساخته می‌شود، نرم و انعطاف پذیر بوده و قیمت مناسبتری نسبت به بقیه روکش ها دارد.کابل کشی آن نیز راحت تر انجام می‌شود.
باید توجه داشت این جنس روکش در صورت بروز حریق، به سرعت آتش گرفته وحتی گاز سمی متصاعد می‌کند،لذا در صورت استفاده از این نوع کابل در ساختمان ها یا مراکز داده باید به این مسئله نیز توجه ویژه گردد.

کابل شبکه نوع LSZH

ابن نوع روکش مخصوص محیط هایی است که به هردلیل امکان بروز حریق و آتش سوزی دارند. مواد LSZH  علاوه بر اینکه خیلی دیر آتش می‌گیرند، در صورت احتراق شعله ور نشده و اگر به مرحله سوختن برسند، گاز سمی متصاعد نمی کنند.
البته این نوع کابل، انعطاف روکش PVC رو نداشته و بخاطر مواد بکار رفته درآن گرانتر است. حتی کابل‌های تولید ایرانی مانند کابل شبکه NEO (بدلیل تعهد شرکت سازنده آن یعنی مهرگان شبکه آفاق، برای ارائه کابل شبکه با کیفیت و استاندارد برای شبکه رایانه ای و مراکز داده، از مواد مرغوب LSZH  استفاده می‌کنند که عمدتا وارداتی می باشد)قیمت آن نسبت به کابل های PVC  گران‌تر است.
برای تامین کابل شبکه LSZH  باید توجه‌ داشت از شرکت ها و برندهایی استفاده نمود که دارای تضمین در خصوص کیفیت کابل باشند چرا که تا زمان بروز حریق نمی توان تشخیص داد که مواد استفاده شده برای LSHZ  کیفیت لازم و استاندارد را داشته است یا نه، حتی تست سوزاندن بخشی از کابل قبل از مصرف نمی تواند مشخص کننده نوع و کیفیت مواد استفاده شده باشد.

کابل شبکه با روکش PE

روکش PE یک روکش مضاعف از جنس پلی اتیلن بر روی روکش‌های  PVC. LSZH  دارد که باعث استحکام و مقاومت بیشتر کابل شبکه می شود.
باید دقت شود، هرچقدر روکش ها محکمتر و مقاوم تر میشوند،انعطاف کابل کمتر می‌شود و عملیات کابل کشی سخت تر میشود.

پوشش سیم و کابل

پچ کورد شبکه

علاوه بر بحث روکش استفاده شده برای کابلها، پوشش هایی که استفاده میشه برای زوج سیم ها یا هر ۴ جفت سیم بستگی به محیط استفاده انواع مختلف تقسیم بندی می شود:

نوع UTP

ساده ترین پوشش کابل شبکه UTP است. UTP مخفف UNSHIELDED TWISTED PAIRS بوده و در مکان‌هایی که دارای میدان های الکترومغناطیسی یا جریان های الکتریسته هستند بخاطر تاثیرپذیر بودن آن، شاهد افت فرکانس و سرعت کابل خواهیم بود. مانند مجاورت با کابل برق در مسیرهای کابل کشی و ترانک های روکار لگراند.
ترانک های ساخته شده شرکت لگراند (به دلیل شهرت لگراند و اینکه اولین عرضه کننده این مدل ترانک های مورد استفاده بوده به اسم لگراند شناخته میشوند)، دارای انواع مختلفی هستند که امکان تقسیم بندی و جداسازی کابل برق و کابل شبکه هستند. اما بیشتر مجریان شبکه از ترانک های یک طبقه بدون جداکننده مخصوص استفاده می کنند و یا در برخی مسیرها مانند سوراخ عبوری بین دیوارها بالاجبار کابل شبکه از کنار کابل برق عبور می کند.
در این گونه مسیر ها کابل UTP  تحت تاثیر جریان الکتریکی حاصل از کابل برق، افت فرکانس و سرعت خواهند داشت.برای این مصارف توصیه به استفاده از کابل SFTP میگردد

نوع SFTP

با توجه به اینکه فویل های مخصوص دور چهار زوج سیم ها (که حتما باید شیلد گردند) نویز های پیرامون را خنثی می نمایند.لذا استفاده از این نوع کابل شبکه برای محیط های دارای نویز یا امواج مغناطیسی و در کنار کابل های برق توصیه میگردد.که سرعت و کیفیت شبکه دچار افت نمیشود.
انواع مختلف دیگر مانند کابل FFTP دارای فویل های بیشتری می باشد به نحوی که هر زوج رو رشته ای نیز دارای فویل بوده و کل کابل نیز دارای فویل برای هر چهار زوج میباشد.
نکته ای که بیشتر مجریان شبکه رعایت نمی‌کنند شیلد کردن اتصالات مورد استفاده در کابلها و تجهیزات SFTP  می باشد که اگر اتصال به زمین در رک های مورد استفاده یا تجهیزات اکتیو انجام نگردد مانند این خواهد بود که از کابل FTP  که فقط دارای فویل روی کل کابل یعنی دور چهار زوج به هم تابیده می باشد استفاده گردد.لذا خنثی سازی نویز و جریان ها به خوبی اتفاق نخواهد افتاد.
ویژگی های دیگری نیز برخی شرکت‌های مختلف تولید کننده  کابل شبکه استفاده می‌کنند مانند داشتن نخ داخل کابل که باعث جدا کردن راحت‌تر روکش کابل میگردد یا مواردی از این دست که عمومیت نداشته و در تقسیم بندی ویژگی ها مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.
اما نکته ای که در انتخاب تجهیزات کابل کشی(مخصوصا اگر گرفتن تاییدیه استاندارد یا رسیدن به کیفیت مورد نظر شبکه مدنظر هست) الزاما باید رعایت گردد، آن است که براساس نوع کابل شبکه انتخاب شده،  تجهیزات اتصالات کابل مانند پچ پنل و پچ کورد و کیستون نیز در همان طبقه بندی باشد.
هم از نظر Category  هم از نظر نوع کابل UTP یا SFTP  و شیلدار بودن آن؛ این مسئله باید مد نطر طراحان و مجریان شبکه باشد و همچنین انتخاب End2End  محصولات کابل کشی که سعی گردد تمامی آن از یک شرکت انتخاب و تامین گردد.
شرکت مهرگان شبکه آفاق
، با تولید و تامین تجهیزات پسیو استاندارد شبکه با برند NEO  سعی کرده است نیازهای مجریان و طراحان شبکه در داخل کشور را برطرف نموده و با ارائه خدمات گارانتی و تضمین براساس شرایط قرارداد، اطمینان و اعتماد لازم برای طراحان شبکه و مراکز داده را فراهم نماید.
همچنین با توجه به تنوع و ویژگی های متنوع این تجهیزات،کارشناسان و مشاوران شرکت از طریق فرم سفارش همین سایت آمادگی دارند در کلیه مراحل طراحی و اجرای شبکه، از تهیه LOM  تجهیزات تا مرحله تست و تایید عملیات و نظارت بر مراحل کابل کشی را انجام دهند.

منبع : نئوپرشیا

neo ارائه کننده راهکارهای شبکه

۱ دیدگاه

  • باسلام

    با خرید بازدیدهای واقعی رنک ایرانی rankirani.ir ، ضریب پرش و زمان ماندگاری سایت خود را اصلاح کرده و رتبه سیمیلاروب ، جایگاه گوگل و ترافیک سایت خود را ارتقاء دهید.
    از فاکتورهای مهم در سئو و بهبود رتبه سایت در گوگل، کاهش بانس ریت (ضریب پرش) و افزایش زمان ماندگاری (Dwell Time) است. منظور از ضریب پرش یعنی درصد بازدیدکنندگان که پس از ورود به یک صفحه از سایت شما بدون انجام عملی، از همان صفحه خارج می‌شوند. و منظور از زمان ماندگاری مدت زمانی است که کاربر در سایت شما صرف می کند. سایتی که ضریب پرش پایین تر و زمان ماندگاری بیشتری داشته باشد از نظر گوگل با ارزش تر خواهد بود.

    خدمات رنک ایرانی:

    ارسال بازدیدهای کاملا واقعی
    آی پی های یکتا
    آی پی های ایرانی
    زمان بازدیدها ۱۱۰ ثانیه
    ———–
    افزایش بازدید سایت
    بهبود رتبه گوگل
    ———–
    بهبود رتبه سیمیلاروب
    ———–
    افزایش بازدید ویدیوهای آپارات
    https://rankirani.ir
    سیستم افزایش بازدید سایت
    بهبود رنک گوگل
    رنک ایرانی

    راه های ارتباطی ما:

    آیدی تلگرام، ایتا و اینستاگرام

    @rankirani

    ایمیل rankirani@yahoo.com

    تماس : ۰۹۰۳۸۲۷۶۷۰۶

    توضیحات تکمیلی:

    منظور از نرخ فرار یعنی درصد بازدیدکنندگانی هستند که پس از ورود به یک صفحه از سایت شما بدون انجام عملی، از همان صفحه خارج می‌شوند. نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد نرخ پرش با رتبه‌‌‌‌‌بندی سایت‌‌‌‌‌ها در صفحه اول گوگل ارتباط نزدیکی دارد. منظور از زمان ماندگاری مدت زمانی است که کاربر در سایت شما صرف می کند. هنگامی که کاربر وارد یک وب سایت میشود تا زمانی که بخواهد مجددا به صفحه جستجوی گوگل بازگردد، این زمان را Dwell Time یا زمان ماندگاری کاربر می نامند. درواقع میتوان گفت این زمان هر چه قدر بیشتر باشد، سایت از نظر گوگل با ارزش تر خواهد بود. این زمان بظور متوسط ۲ دقیقه و ۱۷ ثانیه برای صفحات اینترنتی است.

    تعرفه کاهش تضمینی رتبه سیمیلاروب :
    رنک زیر ۱۰۰ هزار ایران با مبلغ ۵۰ هزار تومان
    رنک زیر ۵۰ هزار ایران با مبلغ ۷۰ هزار تومان
    رنک زیر ۳۰ هزار ایران با مبلغ ۹۰ هزار تومان
    رنک زیر ۲۰ هزار ایران با مبلغ ۱۲۰ هزار تومان
    رنک زیر ۱۵ هزار ایران با مبلغ ۱۵۰ هزار تومان
    رنک زیر ۱۰ هزار ایران با مبلغ ۲۰۰ هزار تومان
    رنک زیر ۷ هزار ایران با مبلغ ۳۰۰ هزار تومان
    رنک زیر ۵ هزار ایران با مبلغ ۴۰۰ هزار تومان
    رنک زیر ۴ هزار ایران با مبلغ ۷۰۰ هزار تومان
    رنک زیر ۳ هزار ایران با مبلغ ۱ میلیون تومان
    رنک زیر ۲ هزار ایران با مبلغ ۲ میلیون تومان
    رنک زیر ۱۵۰۰ ایران با مبلغ ۲.۵ میلیون تومان
    رنک زیر ۱۰۰۰ ایران با مبلغ ۳ میلیون تومان

    زمان تحویل : دو ماهه
    * بازدیدهای واقعی ایران *
    * امکان انجام یک هفته بازدید تست *
    * امکان پرداخت مرحله به مرحله هزینه *
    * تضمین ثبات و نگهداری رنک سیمیلاروب به شرط تمدید *
    * تضمین کاهش بانس ریت و افزایش زمان ماندگاری *

    لیست به روز تعرفه ها در لینک زیر:
    تعرفه کاهش رتبه سیمیلاروب:
    https://blog.rankirani.ir/view/48/خرید-بازدید-سایت-|-افزایش-ترافیک-سایت-|-افزایش-بازدید-سایت.html
    https://blog.rankirani.ir/view/43/تعرفه-کاهش-تضمینی-رتبه-سیمیلاروب.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *