انواع فیبرنوری و کاربرد آنها

عنوان این مقاله شاید برای برخی عجیب به نظر برسد و نامعقول، اما برحسب تجربه، مشخص شده است که طراحان شبکه و مراکز داده، در انتخاب نوع کابل برای زیرساخت شبکه، مخصوصا در خصوص فیبرنوری، مطالعه و بررسی درست و کامل انجام نمیدهند.

در مورد کابل فیبر نوری Fiber Optic مطالب خیلی زیادی نوشته شده است و از نظر علمی و کاربردی سایتهای زیادی به آن پرداخته اند. در حدی که با جستجو در اینترنت، مقالات بیشماری در این مورد میشه پیدا کرد که همراه با عکس و توضیحات مفصل در مورد ساختار و انواع آن مطلب می نویسند.

ابتدا باید در خصوص فیبرنوری و ساختار کایل شبکه شناخت کامل داشته باشیم که در مقالات متنوع سعی کردیم به آن بپردازیم.

هدف این سلسله مقاله کاربرد این نوع کابل و چرایی انتخاب آن در شبکه های رایانه ای و کابل کشی مرکز داده Data Center خواهد بود.

بیشتر طراحان شبکه ، براساس درسهایی که آموختند و تجربه های اجرایی ، در خصوص انتخاب کابل مسی Copper یا فیبر نوری تصمیم گیری میکنند که درست هم هست. اما همانگونه در مقاله اهمیت کابل کشی در شبکه ها بیان گردید. متاسفانه بدلیل کم اهمیت شمردن زیرساخت، طراحی این قسمت را به عنوان اولویت های بعد از طراحی و انتخاب تجهیزات Active قرار می دهند.

شناخت بیشتر کارشناسان شبکه و مجریان آن از انواع کابلها و نحوه استفاده و بکارگیری آن ،محدود به اطلاعات قبلی و مواردی است که آموخته اندو بعضی اوقات حتی از پیمانکاران مخابراتی که از کابل فیبر نوری برای ارتباطات مخابراتی استفاده کرده اند ، مشاوره میگیرند.

باید بدانیم در انتخاب بین کابیل مسی در کتگوری Category های مختلف و یا انتخاب کابل فیبر نوری، به موارد زیادی باید توجه کنیم که جمع بندی آنها می تواند

ما در انتخاب کابل مناسب کمک کند.

آرایش رک در دیتاسنترها

هزینه

هزینه در نظر گرفته شده برای زیرساخت شبکه یا مرکز داده، بسیار حاِز اهمیت است. همانگونه که گفته شد، در تخصیص هزینه در این پروزه ها و تقسیم آن بین تجهیزات Active  و زیرساخت، برخلاف رویه ای که معمولا بیشترین اهمیت را به تجهیزات سرور و سویئچ می دهند، تا می توانید مدیران تصمیم گیرنده را از هر روشی که میتوانید قانع کنید که در مرحله ایجادی مرکز داده یا شبکه رایانه ای، بیشترین هزینه و اهمیت را به کابل کشی و اتصالات مخضوصا معطوف نمایند.

تجهیزاتی مانند سرور یا سوئیج و فایروال و ذخیره ساز را هر زمان می توان خریداری و نصب کرد، هرزمان میتوان تغییر یا جابجا نمود اما زیرساخت شبکه و کابل کشی انجام شده بین طبقات ساختمان یا داخل Server Room در مراکز داده را نمی توان براحتی اصلاح نمود یا تعویض آن حتی شاید غیرممکن باشد.لذا باید و الزاما به این بخش بیشترین توجه را داشت و هزینه مناسبی برای این منظور در نظر گرفت.

اما بعد از تخصیص هزینه، باید در نظر داشته باشید درانتخاب کابل کشی بین کابل های مسی UTP  یا SFTP و کابل فیبر نوری، از نظر هزینه، خرید تجهیزات مصرفی مورد نیاز و هزینه اجرای آن تفاوت بسیار وجود خواهد داشت.

در کابل کشی های مبتنی بر کابل مسی، براساس مسیرهای طراحی شده و متراژ های آن، کابل مناسب خریداری و کابل کشی انجام میشود سپس با انجام اتصال بین Patch Panel ها و کابلها و نصب Patch Panel در رک ها تمام میشود نهایتا با آرایش رکها و سینی هایی که کابل کشی بر روی آنها انجام میشود و مستند سازی کابلها، در حین استفاده با نتخاب Patch Cord های مناسب، ارتباط برقرار شده و تجهیزات میتوانند مورد استفاده قرار گیرند.

اما در مورد کابل کشی فیبر نوری، تنها انتخاب نوع کابل براساس مسیر مطرح نیست، تعدادCore  های کابل مورد نظر باید مشخص و انتخاب گرددف همچنین تنوع کابلهای به اصطلاح Outdoor باعث می گردد تا مسیر کابل کشی شناسایی و براساس آن انتخاب شود.

قانون معروف ۲n+2 در انتخاب تعداد Core از قدیم مورد استفاده بوده است که اگر برای ارتباطی حداقل ۲Core لازم است ۲برابر آن یعنی ۴ و ۲  تار اضافه و ۶ تار در نظر گرفته شود. این حداقل و معادل یک رشته کابل مسی ۴ زوج باید در نظر گرفته شود. اما از آنجایی که تفاوت قیمت در کابلهای فیبرنوری به عنوان مثال ۶Core با ۴۸Core آنچنان زیاد نیست، توصیه میشود بجای کشیدن ۸ رشته کابل ۶Core برای ایجاد ۸ ارتباط، از کابل  48Core  استفاده شود تا علاوه بر حجم کمتر فضای کابل کشی، هزینه معقول تری هم مصرف گردد.

انواع فیبرنوری براساس تعداد Core

و حتی در شرایط ایدال توصیه میشود برای یک ارتباط ؛حداقل ۸Core در نظر گرفته شود.

مسلما اگر بحث ارتباط بین ساختمانهای یک Campus که بدلیل مسافت الزاما از کابل فیبرنوری استفاده میشود مطرح باشد، انتخاب نوع Outdoor   خواهد بود که یسته به نوع مسیر، دارای انواع زاکت های مختلف مانند Steel Armourd یا ضد جونده و ضد رطوبت و .. بوده و می تواند سفارش گذاری گردد.

بجز خود کابل ف اتصالات مورد نیاز کابها مانند Patch Panel  و Pigtail و .. مهم هستند. همچنین عملیات فیوژن کردن کابلها، دارای اهمیت خاصی هستند که می تواند سرعت و کیفیت  ارسال اطلاعات را بشدت تحت تاثیر قرار دهد.موضوع بعدی که باید بهش توجه داشت، استفاده از ماجول های ارتباطی مناسب در تجهیزاتی مانند سرور ها و سوئیج هاست اصظلاحا Gbic ها متنوع و نیز نوع Patch Cord های  LC_LC  و LC_SC و …. براساس نوع کابل مورد استفاده مهم خواهد بود.

انواع اکسسوری های فیبرنوری  و کانکتورهای مورد استفاده

انتخاب بین Single Modeو Multi Mode براساس معیارهایی مانند مسافت و پهنای باند مورد انتظار مشخض کننده نوع Patch Cord ها و Pigtail ها و بدنیال آن نوع Gbic ها خواهد بود.

پس برای تصمیم گیری در مورد انتخاب کابل فیبرنوری یا کابل مسی، با در نظر گرفتن هزینه های خرید و اجرا، براساس هزینه موجود باید بهترین انتخاب انجام گیرد که مناسب شبکه یا مرکز داده در آن قسمت باشد.

به عنوان مثال در مراکز داده توصیه میشود برای ارتباط داده و انتقال اطاعات بین دستگاه های سرور و سوئیچ از فیبرنوری و برای کاربردهای Ilo  و یا دستگاه هایی مانند KVM و مانیتوریگ دستگاه ها، از کابل های مسی مناسب و با کیفیت استفاده گردد.

در مورد سایر معیارهای مورد نظر در انتخاب نوع کابل در مقاله های بعدی خواهیم نوشت …

تجهیزاتی که هم از فیبرنوری استفاده میکنند و هم از کابلهای مسی

منبع : نئوپرشیا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *