فیبرنوری

فیبرنوری ( Optical fiber )  به کابلی گفته میشود که از رشتهٔ باریک و بلندی از یک مادّهٔ شفاف مثل شیشه (سیلیکا) یا پلاستیک ساخته شده است که می‌تواند نوری را که از یک سر به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند. فیبرنوری دارای پهنای باند بسیار بلندتر از کابل‌های معمولی می‌باشد و با آن می‌توان داده‌های تصویر، صوت واطلاعات دیگر را در قالب امواج نور با پهنای باند بالا تا ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.
امروزه مخابرات و ارتباطات شبکه را بدون فیبرنوری اصلا نمیتوان تصورکرد. پهنای باند وسیع‌تر در مقایسه با کابلهای مسی، و تأخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره‌ای و از همه مهمتر عدم تاثیرپذیری از امواج ومیدانهای الکترومغاطیسی باعث گردیده تا از مهم‌ترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب شوند.

فیبر نوری



‏تاریخچه
‏اولین بار در تاریخ شاید استفاده الکساندر گراهام بل در سال ۱۸۸۰ بود که ۴ سال بعد از اختراع تلفن،بسراغ استفاده از تلفن نوری (فوتوفون)  رفت.گراهام بل سعی کردصدا را تا فواصل چندصدمتر منتقل کند و موفق شد دستگاه خود را نیز به ثبت برساند
‏اماگردوخاک،دود،برف،باران،انواع آلاینده محیطی در جو کره زمین موانع جدی در انتشار نور در جو زمین بودوهست.‏یکی از دلایلی که علیرغم ثبت اختراع این دستگاه، در تجاری سازی شکست خورد همین موضوع بود.این روش نور در هوا منتشر می‌شد و بنابراین امکان انتقال اطلاعات تا بیش از ۲۰۰ متر میسر نبود.

فیبرنوری


البته لازم به توضیح هست که ایده استفاده از انکسار (شکست) برای هدایت نور (که اساس فیبرنوری امروزی است) برای اولین بار در سال ۱۸۴۰ توسط Daniel Colladon و Jacques Babinet در پاریس مطرح شد و سپس در سال ۱۸۷۰، John Tyndall در سال ۱۸۷۰ در کتاب خود ویژگی بازتاب را اینچنین شرح داد.برای اولین بار ایده استفاده از شیشه به عنوان محیط انتشار توسط کاکو و کوکهام انگلیسی  مطرح شد و کاهش انرژی تا کمتر از ۲۰ دسی بل در سرعت ۱۰۰ مگابایت برثانیه پذیرفته شد ولی این شرکت امریکایی کورنینگ گلس بود که توانست به این هدف دست پیدا کند.


در دهه ۱۹۵۰میلادی فیبرنوری برای آندوسکوپی ساخته، و از آن برای تصویر برداری از داخل بدن انسان استفاده شد و در دهه ۱۹۶۰ میلادی با اختراع اشعه لیزر،ارتباطات نوری ممکن گردید و با توسعه بخشیدن به همان فناوری،امکان استفاده از آن انتقال مکالمات تلفنی امکانپذیر گردید.
‏پیشرفت و توسعه فناوریهای مرتبط و تولید انواع فیبرنوری،سرعت بیشتری پیدا کردکه در نتیجه کاهش قیمت تمام شده حتی از کابل معمولی گردید.

فیبرنوری

مدیران شرکت Corning، اولین تولید کننده تارفیبرنوری برای ارتباطات درآزمایشگاه و بعد از ۴۵ سال

علاوه بر از بین بردن بزرگترین مشکل کابلهای مسی در اثرپذیری از امواج مغناطیسی و اثرپذیری از نویز محیطی(حاصل از جریان برق و …) فیبر نوری بسیار سبک‌تر و ارزانتر از کابل مسی است و در عین حال ظرفیت انتقالی تا چندین هزار برابر کابل مسی دارد.
این مهم بخصوص در جنگهای مدرن و استفاده از بمب های الکترومغناطیسی اهمیت بیشتری پیدا میکند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که فیزیکدان چینی متولد امریکا به نام چارلز کاو(.در سال ۲۰۰۹ جایزه نوبل فیزیک برای این کشف به او اهدا شد) به همراه همکارش جورج هوک هام در دهه ۱۹۶۰ میلادی که متوجه شدند که استفاده از شیشه ناخالص برای فیبرنوری دوربرد، مناسب نیست. پیشنهاد کردند که تار فیبرنوری با آلیاژ بسیار خالص از شیشه، قادر به حمل سیگنال های تلفن در فواصل بسیار طولانی خواهد بود.

فیبرنوری


از سال ۱۹۸۰ میلادی همواره مخابرات نوری به عنوان یک انتخاب مناسب مطرح گردید بطوریکه تا سال ۱۹۸۵ میلادی، نزدیک به ۲ میلیون کیلومتر کابل نوری نصب شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در سال 1997 میلادی اولین کابل شبکه جهانی فیبرنوری از اقیانوس اطلس بین لندن و توکیو کشیده شد.
‏هم اکنون در بسساری از کشوها، ازجمله ایران همزمان با استفاده از فیبرنوری در زیرساخت شبکه های ارتباطی در فاصله زیاد و نیاز به سرعت انتقال اطلاعات بین تجهیرات در مرکزداده ها، جایگزین کردن فیبرنوری با کابلهای مخابراتی نیز درحال انجام است.مقایسه حجم کابلهای چندصدزوجی با کابل فیبرنوری ۲۸۸core فقط یکی ‏از مزیت های فیبرنوری نسبت به کابلهای مسی است.

فیبرنوری هم اکنون در ایران در زیرساخت های شبکه های ارتباطی در فاصله زیاد و نیاز به سرعت و پهنای باند بالا؛ جایگزین کردن آن با کابلهای مخابراتی نیز درحال انجام است.NEO تولید کننده انواع کابل مسی و فیبرنوری با استاندارد بین المللی و تضمین کیفیت، براساس سفارش، انواع روکش متنوع تولید می نماید.

 

منبع:نئوپرشیا

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *