کارکرد و پایداری یک مرکزداده به عوامل زیادی بستگی دارد که باید در مرحله طراحی و اجرا حتما در نظر گرفته شود و توجه به قوانین مورفی از آنجایی که باعث پیش بینی اتفافات ناخواسته که منجر به ازبین رفتن پایداری مرکزداده میشود بسیار مهم و حیاتی خواهد بود.

قوانین مورفی در خصوص پیش گویی پیامد منفی مشهور هستند:

اصلی‌ترین پیامی که این قانون بیان می‌کند این است که در هر حالتی که احتمال خراب شدن یا خطا رفتن باشد بی‌شک روزی این اتفاق می‌افتد. «اگر راه‌های متفاوتی برای انجام کاری باشد که یکی از آنها به خرابی یا فاجعه بینجامد، حتماً یک نفر کار را به همان صورت انجام خواهد داد.» که معمولاً به این صورت بیان می‌شود: “خطای احتمالی رخ خواهد داد.

ادوارد مورفی- مهندس هوافضای امریکایی
ارتباط مورفی و مرکزداده؟
ادوارد مورفی- مهندس هوافضای امریکایی

اگر تعداد ساعتهای یکسال را (۳۶۵*۲۴) ۸۷۶۰ در نظر بگیریم، حداقل میزان مجاز قطعی و از دسترس خارج بودن مرکزداده، کمتر از ۲۲ساعت تعریف میگردد یعنی در مجموع یکسال با احتساب ۲۴ ساعت در شبانه روز.

یک مرکزداده برای تمامی عملیات اعم از جایگزینی تجهیزات، بروز رسانی، رفع خطاهای احتمای، قطعی منبع تغذیه ، قطعی سرویس دهنده اینترنتی و مخابراتی و به هردلیل پیش بینی شده و نشده، نمی تواند بیشتر از ۲۲ ساعت از دسترس خارج گردد.این میزان در مراکز داده ای که خدمات رسانی یا نیازهای ضروری مانند تراکنشهای بانکی را انجام نمیدهند.در مراکز داده بانکی و عموما مراکز داده ای که خدمات آنلاین ارائه میکنند این میزان به حداکثر ۲۲ دقیقه در یکسال تغییر پیدا میکند اونم صرفا برای عملیات PM که در ساعات بخصوص و با پیش بینی و برنامه ریزی های قبلی، با اعلام به کاربران انجام میشود. که مشابه عملیات خاصی که در یک نقطه شهر قبل از اجرا، خودرو های آتش نشانی و آمبولانس و راهنمایی رانندگی به حالت آماده باش می روند.

حال با این حساسیتها و برنامه های نگهداری و پشتیبانی مرکزداده که به روز رسانیها و تعویض تجهیزات Active یا افزودن تجهیزات جدید را الزامی میکند، رخداد هر اتفاق پیش بینی نشده که منجر به قطعی سرویس گردد، تمام این استانداردها را میتواند به هم بریزد.

داشتن  پلان  جایگزین یا همان پلان B
درطراحی و اجرای مرکزداده مخصوصا قسمت تامین برق همواره به پلان جایگزین توجه داشته باشید.
داشتن پلان جایگزین

اگر برای یک پروژه، کار یا یک اتفاق، چند سرنوشت مختلف قابل تصور باشد، بی‌تردید
بدترین آن‌ها روی خواهد داد.

یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین بخش هر مرکزداده، بخش تامین برق مصرفی آن است .

مصرف برق زیاد مرکزداده به دلیل استفاده از تجهیزات پرمصرف سرمایشی همواره ممکن است باعث بروز اشکالات فنی یا غیر فنی گردد تا مواجه به قطعی های ناخواسته برق باشیم.

برای کنترل و پیشگیری این بحرانها، راهکارهای ایحاد Redundancy برای کلیه تحهیزات تابلوها و UPS ها استفاده از دو منبع تغذیه مجاز برای تجهیزات از محل تابلو تا پشت دستگاه ها و تجهیزات نصب شده در Server Room و سایر رکهای مورد استفاده در یک مرکزداده،توصیه شده است.

استفاده از دیزل ژنراتور ها طبق قانون ۲n+1 ( دوبرابر تعداد ژنراتور مورد نیاز در مدار مصرفی نصب شده یعنی n تعداد اصلی و همان تعداد به عنوان جایگزین وصل شده در مدار و یک دستگاه ژنراتور بصورت آماده نصب ) طراحی و پیاده سازی می گردد.

جایگاه قانون مورفی

یه جایی تو کتابی در خصوص طراحی مرکزداده نوشته بود:
طراح مرکزداده، باید برخی از قوانین مورفی رو درشت بنو
یسه و آوویزون کنه تو اتاق جلو چشمش تا همیشه بیادش باشه !

برخی از قوانین مورفی
برخی از قوانین مورفی

در طراحی و اجرای دیتاسنتر، حواسمون باید باشه که انوبوس جهانگردی که سالی یکبار عبور میکنه

اگر سازمان مربوطه در سالهای اخیر، قطعی برق نداشته دلیل نمیشه پیش بینی های مربوط به قطعی برق را براساس استاندارد توصیه شده جدی نگیریم

 اتوبوس جهانگردی فقط سالی یک بار از اینجا رد می‌شود؛ آخر چرا حالا؟
مورچه‌خوار با عصبانیت فریاد می‌زنه: اتوبوس جهانگردی فقط سالی یک بار از اینجا رد می‌شه؛ آخه چرا حالا؟

منبع : نئوپرشیا

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *